Datum vzniku Společnosti vlasteneckých přátel umění.si Národní galerie vzala za počátek své existence a k letošnímu kulatému výročí připravila ve svých výstavních prostorách slavnostní program zahrnující množství výstav, komentovaných prohlídek a doprovodných programů.
Nejširší nabídka, včetně společné vernisáže několika výstav, byla pod názvem Grand Opening připravena ve Veletržním paláci v Praze. Moderování večera se ujal Marek Eben, promluvil generální ředitel NG Jiří Fajt, ministr kultury Daniel Herman a primátorka Prahy Daniela Krnáčová. Za hudební doprovod byl vybrán Goran Bregovič Wedding and Funeral Band, Vladimír Mišík s ETC, Petar Introvič (Bluesberry) a DJ Kryštof Koenigsmark.
Aj Wej-Wej
Hlavní hvězdou večera byl čínský umělec a mezinárodně respektovaný aktivista v boji za lidská práva Aj Wej-Wej. Před Veletržním palácem jsou nainstalovány sochy představující znamení čínského zvěrokruhu. Aj Wej-wej je nechal vyrobit podle vzoru starých čínských soch, zničených roku 1860 vojáky.
Čínský horoskop před Veletržním palácem
„Jejich instalace ve veřejném prostoru jakožto připomínka spletitého vztahu umění, historie a politiky úzce souvisí s reflexí poslání a identity výstavních institucí“, uvádí k tomu tisková zpráva Národní galerie. Zahájení výstavy kromě toho korespondovalo se začátkem a oslavami nového čínského roku (8. 2.).
Den před vernisáží zabalil Aj Wej-wej sochy do termofólie zlaté barvy používané také při pomoci migrantům zachráněným ze středozemního moře, kde se umělec v současnosti aktivně angažuje. Akt byl interpretován jako jeho protest proti oficiální politice českého státu v této otázce a v internetových diskusích bylo možné číst mnoho příspěvků o „šikmookém havloidovi“ a ujišťování, že „Konvičkovi chlapci mu to rychle sundají“. V den vernisáže byly sochy už bez fólie a je škoda, že alespoň znamení opice, které letos přebírá vládu, nezůstalo zabalené.
Aj Wej-Wej ve Veletržním paláci v Praze
Globální rozměr umění
Dalšími aktéry společné vernisáže byli El Hadji Sy ze Senegalu a český zástupce Jiří David. El Hadji Sy představil kromě svých obrazů, performancí a projektů, ve kterých působil jako kurátor, také materiály ze svého archivu, plakáty performancí a workshopy zachycené na filmových dokumentech, a to v doprovodu autentických předmětů ze Sbírky umění Asie a Afriky NG.Návštěvníci se mohli zúčastnit diskusního setkání a dvoudenního výtvarného workshopu. Výstava má za cíl „poukázat vůbec poprvé v Národní galerii v Praze na současné proudy afrického umění a jeho reflexe kulturně-politických otázek.“
Globální rozměr Grand Opening večera a umění vůbec zmínil El Hadji Sy ve svém projevu. „Praha není východ, je to střed Evropy, a pro tento večer je to střed světa,“ řekl se zřejmou nadsázkou sympatický Afričan.
Expozice prací El Hadji Syho
K expozici Jiřího Davida uvádí tisková zpráva NG následující: „Davidova černobílá verze Apoteózy je aktem dekonstrukce, která rafinovaně umocňuje zásah do jednotlivých částí kompozice díla formou apokryfů. Instalace dává impuls ke kritickému uvažování o celé řadě závažných politických, ekonomických, sociokulturních, filozofických a sociologických otázek, které referují o minulosti a současnosti světa v širších relacích, kde se prolínají lokální a globální problémy.“
Slovanská epopej
Davidovo velmi rozměrné plátno bohužel návštěvníkům zážitek z Epopeje nenahradí. Muchovo dílo se brzy a na dlouhou dobu stěhuje do Asie. Od 7. března do 5. června 2017 ho uvidí návštěvníci National Center of Art v Tokiu, poté bude v čínském Nankingu. (Kuriozní je, že tou dobou by mělo vzniknout přímo pro Národní galerii nové dílo Aj Wej-Weje. Dohoda byla uzavřena ještě v době, kdy byl pronásledován čínským režimem a byl mu odebrán pas.)
Slovanská epopej Alfonse Muchy
Kam Slovanskou epopej instalují, až se za několik let vrátí do Čech, nikdo netuší. Možná bude, bez svého stálého domova, putovat světem na věky.
Text a foto Richard Kliment